למה הסטיגמה הרסנית?

הסטיגמה מעצם מהותה היא משהו הרסני. רבים מהאנשים פשוט פוחדים מקשר עם האנשים שלגביהם יש סטיגמה. בבריאות הנפש זה נובע פשוט בעיקר מבורות. אמיר טל* כותב רבות על ההשפעות ההרסניות של הסטיגמה רק חבל שהוא כמעט הקול היחיד שאומר את מה שפוחדים לשמוע. הוא מביא מחקרים עדכניים שמוכיחים שוב ושוב את כוחה ההרסני של הסטיגמה ועד כמה היא פוגעת בכל אספקט אפשרי של החיים.
אולם, אני לא צריכה לשבת שעות ולקרוא את מחקריו מאירי העיניים של אמיר טל, די להביט בכותרות העיתונים כדי לדעת איזה אפקט הרסני יש לסטיגמה. במקומות רבים קיימים הוסטלים המשרתים את ציבור נפגעי הנפש. יש לציין שרבים מהשכנים פוחדים מדרי ההוסטלים. הדעות הקדומות יוצרות קשיים. יש לציין שבעלי הוסטלים רבים יזמו פעילות שתפחית את הסטיגמה. המתמודדים עשו פעילות למען הקהילה וכך עזרו להפחית את הרתיעה. אחד ממנהלי ההוסטלים הללו היה אבי אורן**. אבי אורן, הינו מתמודד עם הכשרה בעבודה סוציאלית, וככזה הוא הבין כמה קריטי לשנות את נקודת הראות של השכנים. הטענה חסרת השחר שיכונם של נפגעי נפש יפגע בערך הנדל"ן אינה מציאותית וגובלת פשוט ברוע לב.
יוזמותיהם של אמיר טל ואבי אורן טובעות בים של אטימות שחלקה מגיעה מהמערכת שאמורה לעזור (ישנן יוזמות נוספות שעוזרות להפחית את הסטיגמה אבל אני לא מכירה רבות מהן אבל אני יודעת שהן קיימות.) אגב – גם בתוך המערכת עצמה, רבים מהעובדים מועסקים תחת אילוצים שמקשים עליהם – נקודה מאוד חשובה למחשבה.

מנציחים סטיגמה – החלק של המערכת בנושא

אחת הבעיות המרכזיות במיגור הסטיגמה, או לפחות בהקטנת הרתיעה הכללית מבריאות הנפש, נעוצה במערכת בריאות הנפש עצמה. מספר המתמודדים במדינת ישראל זהה לאחוז שלהם בשאר מדינות העולם וזאת לפי ארגון הבריאות העולמי***. כלומר, מדובר בשליש מהאוכלוסיה בישראל – שבעקרון זה יותר משני מיליון בני אדם. רבים מהם לא רק שאינם מקבלים שירותים מהמדינה, אלא גם אינם רוצים בכך. לעיתים אין להם גישה לשירותים הללו ולפעמים הם פוחדים להודות בבעיה הנפשית שלהם. אלה שכן מקבלים שירות ממדינת ישראל מקבלים שירות שלעיתים גורם יותר נזק מתועלת.
בשנת 2000 נפל דבר בישראל – נחקק חוק המסדיר את שירותי השיקום בקהילה – חוק שיקום נכי נפש בקהילה****. אולם עד מהרה נתקל החוק בקשיים רבים. יש לציין שהקשיים היו כלכליים. למשרד הבריאות לא היה די תקציב, ועל כן פנו ליזמים, אלה בתורם קבלו מכרזים במחירים נמוכים. מבקר המדינה***** דן לא פעם בסוגיה. ואם הוא כבר כתב על זה מספר דוחות, לא צריך לטרוח לקרוא את הבלוג שלי ולהבין שמדובר במשהו רציני.
רוב נפגעי הנפש מועסקים בתנאים שלא מכבדים אותם. דבר שמעמיק סטיגמה ומונע בפירוש התחלה של תהליך החלמה. כאשר השכר המשולם לנפגעי הנפש לא מאפשר קיום בכבוד מישהו כאן חולה. לצערי זאת המערכת. רק שכרגע יש בעיות גם לרופאים, כך שהם לא יכולים לעזור.

INFO:

http://www.abiliko.co.il/index2.php?id=1999&archive=2010-06-19&lang=HEB
הבלוג של אמיר טל באתר אביליקו – קישור ישיר.
http://cafe.themarker.com/user/148942/
הבלוג של אבי אורן בדה-מארקר קפה – קישור ישיר.
http://www.who.org – ארגון הבריאות העולמי – האתר הרשמי.
http://www.mevaker.gov.il – האתר של מבקר המדינה.

AVI OREN

אבי אורן - עבוד סוציאלי ומתמודד שנלחם בסטיגמה